Leerlingenzorg

Basiszorg en extra zorg op school

Basiszorg

De ondersteuning van kinderen is op basisschool De Ruimte van hoge kwaliteit. De lessen zijn afgestemd op de behoeften van kinderen.De school heeft een intensief programma om de kwaliteit op een hoog niveau te houden, gebruik te maken van de nieuwste inzichten en in te spelen op de actualiteit. Dit systeem bestaat onder andere uit klasbezoeken, ondersteuning van leerkrachten, intensieve samenwerking in units, leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen en periodieke toetsing met objectieve toetsen. Juf Irene coördineert de leerlingenzorg.

Extra zorg

Door het analyseren van toetsen heeft het team goed zicht op de ondersteuningsbehoeften van kinderen. Enkele leerkrachten zijn op gezette tijden vrijgesteld van groepslessen. Op deze momenten ondersteunen ze kinderen die extra uitdaging nodig hebben, hulp nodig hebben bij het aanleren van rekenvaardigheden, het ontwikkelen van de leesvaardigheid of spelling. Ook kunnen kinderen extra hulp krijgen op sociaal of emotioneel gebied. De leerkracht heeft de regie over de ondersteuning en stemt deze af met kind, de ouders/ verzorgers en de leerkracht uit het ondersteuningsteam. Periodiek bespreken we de voortgang en de noodzaak om de ondersteuning inhoudelijk aan te passen, te intensiveren of af te schalen.

Samen met ouders, hun kind en leerkrachten kijk ik wat het kind nodig heeft om verder te groeien

Irene van den Oord
Kwaliteitscoördinator

Kindercoach

Op De Ruimte verzorgt meneer Derk de speciale coaching van kinderen. Soms heeft een kind nét wat extra steun nodig, bijvoorbeeld bij het vergroten van zelfvertrouwen, omgaan met emoties, plannen en organiseren of leren samenwerken. We stemmen de begeleiding af met de ouders zodat we samen de beste ondersteuning bieden.   De begeleiding kan ook gericht zijn op (versterken van) het pedagogisch klimaat in de groep, ondersteuning van de leerkracht of ouders/ verzorgers. 

Opstellingen

Juf Yvonne is gespecialiseerd is in het werken met opstellingen. In een opstelling onderzoeken we samen met een groep kinderen hoe relaties, samenwerking en gevoelens zichtbaar kunnen worden gemaakt. Dit gebeurt altijd op een veilige en respectvolle manier. Zo krijgen kinderen meer inzicht in zichzelf én in elkaar. Mede door deze activiteiten leren kinderen hun gedrag af te stemmen op anderen.

Externe zorg

Externe partijen, zoals logopedisten en psychologen, vinden hun weg naar onze school om kinderen tijdens schooltijd te ondersteunen. Op deze manier kunnen zij de benodigde zorg en begeleiding bieden binnen onze schoolse setting. Voor de kinderen bieden we zo een laagdrempelige ondersteuning van hoge kwaliteit. Voor kind én ouders voorkomt hulp onder schooltijd een belasting na schooltijd. Voor de school biedt deze hulp extra mogelijkheden voor afstemming over externe begeleiding en het aanbod op school. Ook zijn de communicatielijnen tussen school en externe hulpverleners hierdoor kort. 

Zorg Advies Team

Zes keer per schooljaar komt het zorg advies team bij elkaar. De coördinator leerlingenzorg bespreekt casussen met vertegenwoordigers van de GGD, CMD en de jeugdarts. Ouders/ verzorgers zijn op de hoogte als een casus besproken wordt die betrekking heeft op hun kind(eren) of opvoeding. Vanuit deze bespreking kan advisering, nader onderzoek of externe ondersteuning opgestart worden.  

Kinderen op de Ruimte profiteren optimaal van externe zorg omdat de samenwerking zó goed is

Anouk de Haas
Psycholoog

Pedagogiek

Methode Fides

Fides werkt met kinderen, jongeren en volwassenen aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden, zodat zij durven en kunnen vertrouwen op hun eigen mogelijkheden en zich zo beter staande kunnen houden in een steeds veranderende wereld.

Breinhelden

Breinhelden is het antwoord op de groeiende behoefte aan het versterken van executieve functies bij kinderen. Samen met de Breinhelden Effi en Furon werk je op een aansprekende manier aan de ontwikkeling van executieve functies bij kinderen. Met het programma Breinhelden transformeren we deze executieve functies in tien gedenkwaardige Breinkrachten.

Talentenfluisteraar

Van ieder kind brengen we de talenten in beeld. Ieder mens heeft wel 10 tot 15 talenten. Dit zijn niet de dingen die je toevallig goed kan, maar die activiteiten die je energie opleveren, onophoudelijk kunt doen, waarbij je je honger of dorst vergeet en waarvan anderen zeggen hoe knap het is (terwijl het voor jou niet heel bijzonder lijkt). Alle leerkrachten zijn geschoold talentenfluisteraar. Door hun aanpak worden kinderen bevestigd in hun talenten. Dit leidt tot een positiever zelfbeeld, meer veerkracht en een betere zelfsturing.

We dromen dat elk kind zijn talenten leert kennen op een zeer laagdrempelige manier. Het zou een basisrecht van elk kind moeten zijn.